Thursday 5 July 2012

Mentin Si Ratu Ulam


   
            Tawaran kepada suamiku untuk bekerja di Bintulu, Sarawak membawa aku kepada perkenalan dengan Mentin. Pada pertemuan pertama, aku menggagak umur Mentin dalam sekitar 40 an. Aku menghulurkan salam perkenalan dan bertanya lanjut mengenai Mentin. “Mentin berasal dari mana ye?” soalku. “Saya berasal dari Bintulu, puan,” balas Mentin. Aku meneruskan soalanku, “Bagaimana dengan suami Mentin?” Dengan nada suara yang perlahan, Mentin memulakan bicara, “Puan, suami saya sudah meninggal pada tahun 2003 kerana kemalangan di Papua New Guinea. Saya hanya tinggal empat beranak saja,” sambil air matanya mengalir perlahan.
            “Ya Allah! Adakah ini satu kebetulan?” bisik hatiku. “Mentin, saya bersimpati dengan kematian suami Mentin. Kebetulan Mentin, saya baru balik dari Papua New Guinea. Mungkin ini adalah takdir tuhan yang ingin mempertemukan kita,” balasku lagi. Mentin tinggal denganku dan hanya balik ke rumahnya pada hari minggu. Sepanjang tinggal bersamaku, aku perhatikan Mentin tidak pernah sakit dan kuat bekerja. Berbanding dengan diriku yang mudah menghidapi selsema. Rupa-rupanya Mentin sangat suka makan sayur. Setiap kali waktu makan, pasti sayur yang menjadi hidangan utama Mentin. Aku pula, sayur bukanlah menjadi hidangan utama setiap kali waktu makan. Kalau ada, adalah, kalau tak ada pun takpe. Sayur pahit jangan cakaplah. Memang tidak termasuk dalam “list” aku. He..he…
            Namun, semua itu berubah sejak kedatangan Mentin ke rumahku. Aku sekeluarga telah mula makan pelbagai jenis sayur-sayuran. Walaupun tak banyak anak-anakku makan sayur yang terhidang tapi aku bersyukur mereka tetap mengambil juadah sayur-sayuran tersebut. Antaranya ialah terung iban, cangkuk manis, daun sabung, ulam raja, pucuk pegaga, petola air, labu, kacang botol, terung, petai dan sebagainya. Sebelum ini, sayur-sayuran tersebut terlalu asing pada kami tetapi kini, ia telah menjadi sebahagian dari kehidupan kami. Aku dapat merasakan perubahan kepada diriku. Aku dapat merasakan kesihatan tubuhku dan anak-anak semakin baik berkat amalan memakan sayur-sayuran setiap hari. Ada juga antara kenalan-kenalanku yang mengatakan mukaku kini nampak licin dan berseri-seri. Ha! Ha! Syukur Alhamdulillah.
            Kini, aku bukan saja memastikan terdapat sayur pada setiap kali hidangan, malah aku telah mula menjinak-jinakkan diri dengan bercucuk tanam pelbagai jenis sayuran seperti ulam raja, pegaga, daun bawang, “parsley”, “thyme”, “peppermint” dan lain-lain lagi di sekitar kawasan rumahku. Mentinlah yang mengajarku cara-cara yang betul untuk menanam sayur. Rupa-rupanya, sangkaanku terhadap umur Mentin meleset sama sekali kerana Mentin sebenarnyta sudah berumur 52 tahun. Memang tidak percaya kerana kedutan pada muka Mentin sedikit pun aku tak Nampak.
Aku juga bersyukur kepada Allah kerana dikurniakan dengan seorang jiran baru yang sangat baik, Jacynta namanya. Sekali lagi aku terpesona dengan kecantikan rupa Jacynta kerana mukanya sangat licin dan nampak muda. Kalau nak tahu, umur Jacynta muda setahun dari Mentin. Tanpa segan silu aku bertanyakan rahsia awet muda Jacynta. “Saya banyak makan sayur Siti, terang Jacynta. Semua sayur saya tanam sendiri dan saya buat baja organik sendiri. Jadi lebih sihat ma!”, sambung Jacynta lagi. Memang aku perhatikan halaman belakang rumah Jacynta dipenuhi dengan pelbagai jenis sayur-sayuran. “Ermm…baja organik! Menarik ni”, fikirku..Kini, aku dan anak-anak membantu Jacynta membuat baja organik sendiri. Sisa bahan mentah dan makanan seperti kulit bawang, kulit ayam, lebihan nasi, kulit buah-buahan kami asingkan ke dalam satu bekas manakala Jacynta pula akan memasukkan bahan buangan ini ke dalam lubang yang telah dikorek serta akan menutupnya dengan tanah. Menurut Jacynta, tanah yang digunakan untuk menutup bahan-bahan buangan tersebut perlulah agak banyak sedikit untuk mengelakkan binatang-binatang terutamanya lalat dari terhidu dan singgah ke tempat baja organik tersebut. Bahan-bahan buangan untuk keesokan hari akan dikambus ke dalam lubang yang lain pula dan begitulah seterusnya. Akhirnya baja organik akan terhasil selepas tiga bulan adunan tadi ditanam. Senang dan selamatkan!
Ini menambahkan lagi semangatku untuk terus menjadikan amalan memakan sayur-sayuran dan membuat baja organik ini berkekalan selagi hayat dikandung badan. Terima kasih daun keladi ku ucapkan kepada Mentin “Si Ratu Ulam” dan Jacynta jiran organikku…
    

No comments:

Post a Comment