Thursday 2 August 2012

Dont Break Down- Break Through!





Alhamdulillah, Tq Allah! My life is worth living again after reading this book. Buku ini sarat dengan pelbagai maklumat on how stress affects our brain and body and how to overcome the health problems with NUTRITIONAL support.  Buku ini is a MUST READ book.

Dr. Janet Maccaro book is written very well. Yang menarik perhatian aku ialah bagaimana Dr Janet menerangkan hubungan antara minda dan tubuh badan (the mind mody connection) serta bagaima PROLONGED stress can lead to lots of chronic illness such as anxiety, depression, panic attack, fatique, muscle tension, racing heart, dizziness and lots more. Dr Janet explained to us to go back and find where our emotional trauma began, perhaps as FAR back as our CHILHOOD. Before this as I mentioned in my “letter to Jessie Chung”, I thought that my post partum depression was due to stress emotionally and physically during the confinement period. However, only after reading this book, I totally understand what caused my post partum depression. Throughout my entire life, all of the following events happened to me:
1)      My emotional pain start bila aku terpaksa membuat keputusan untuk mengikut suamiku bekerja di kilang sawit. Pada ketika ini, hatiku sakit bagai ditoreh toreh dengan benda yang tajam dan terasa seakan-akan dibelah belah kerana memikirkan tentang pengorbanan arwah mak dan abah yang telah bertungkus lumus membesarkan aku serta menghantar aku belajar sehingga ke luar begara.
2)      Aku tidak sepenuh hati redha dengan keputusanku berhenti kerja menjadi surirumah sepenuh masa. Aku berasa sangat susah untuk menyatakan “aku seorang surirumah” setiapkali orang bertanyakan pekerjaanku.
3)      Semasa kandunganku berumur lapan bulan, aku mula risau melampau apabila suamiku membuat keputusan untuk bekerja di Papua New Guinea. Mana taknya, maklumat dalam internet ada mengatakan orang-orang di sana masih lagi mengalamalkan budaya makan orang. Aku risaukan keselamatan suamiku serta siapalah yang hendak menjaga makan minum suamiku yang jauh diperantauan sana.
4)      Setelah bersalin, kesemua anak-anakku selalu sakit disebabkan rindu pada ayah mereka. Kalau tak demam, selsemalah. Kalau tak selselma batuklah dan macam-macam lagi. Ditambah lagi dengan anak ketigaku menghidapi “prolonged jaundis” dan anak keduaku menghidapi kencing tak lawas. Jadi, aku berasa stress sebenarnya apabila melihatkan kesakitan anak-anakku. Hu..Hu..

Dr Janet menerangkan satu saja cara untuk “HEAL” iaitu dengan cara “LET IT OUT” and “LET IT GO”. Tiba-tiba ingatanku melayang kepada pertemuan dengan physiatrist ku. Patutlah dr tu tanya bermacam-macam soalan or should I say here that he wants to know my “ROOT CAUSES”…He..He..So, Dr Janet menegaskan we have to “ACKNOWLEDGE OUR PAIN” and “GIVE IT TO GOD”..Itulah yang aku buat. Aku acknowledged all my pain di atas and aku serahkan kepada Allah sepenuhnya. Alhamdulillah and I am so happy with my life right now. I have stopped worrying and start living. I want to help lots of people out there to live happily and healthy. Tq Allah for leading me the way!

Terus terang aku katakana bahawa aku sudah jatuh cinta dengan buku ini. Buku ini sangat enlightening that I found it difficult to put down. Dr Janet Maccaro herself “WALKED THROUGH IT”. She wrote in this book about her FIRST PANIC ATTACk and how she responded to it and what she did to make them cease from happening again. I am so inspired with her RECOVERY from various illness. She also suffered from Post Partum Depression herself. Not only that, she suffered lots of chronic illness seperti “chronic fatique syndrome”, “panic attack” dan lain lain lagi.

Through this book also, I had found the MISSING link to a TOTAL FULL RECOVERY. Ermm…guess what is the missing link?  Jeng Jeng jeng..rupa2nya aku perlu tambahkan diet aku dengan AMINO ACIDS! So, apart from supplementing myself with SHAKLEE vitamins such as B Compleks, Vitamin C, Vitamin E with Selenium, Omega Guard, GLA Compleks, Multivitamin,  I began supplementing myself with Amino Acids…Pastu lagi satu soalan yang timbul dalam kepala aku…Kat manalah pulak aku nak ambil amino acid ni…Alhamdulillah nasib baiklah SHAKLEE ada menyediakan supplement amino acid ni through its Energy Soy Protein… Selain tu, aku juga dah start ambil Bragg’s Liquid Amino Acid yang boleh dibeli di kedai-kedai menjual barang-barang organic ke dalam masakan aku….

I highly recommend buku ini to anyone seeking help and also struggling with any illness. Buat sesiapa di luar sana, janganlah berputus harapan. THERE IS A LIGHT AT THE END OF A TUNNEL!

Tq Allah for the gift of health that is keeping me alive…………………………………….

2 comments:

  1. as salam Siti. sebenarnya kita kena terus belajar untuk menilai apa hikmah di sebalik apa yang berlaku dalam hidup kita. thank you for sharing. salam buat Wan dan anak2.

    ReplyDelete
  2. Waalaikumsalam Enal..Yup...Everything happens for a reason..Terlalu banyak hikmahnya...Alhamdulillah Allah bagi platform through my blog to share my experience with the hope that I will inspire lots of people out there..Take care n kim salam pd Kak Efa n anak2..

    ReplyDelete