Sunday 12 August 2012

Resepi Canoli

Alhamdulillah dah masuk hari ke 23 dah kita berpuasa...Syukur anak-anak aku dapat menjalani ibadah puasa dengan baik dan tak ada yang tinggal puasa satu hari pun lagi. Tq Allah...Tq so much also pada adik iparku, Ataf yang sanggup datang menemani kami sekeluarga di sini. Pejam celik pejam celik dah 19 hari Ataf duduk di bumi Bintulu ni. Dapatlah Ataf atau paksu menemani aku dan anak2 berterawih di masjid apabila suamiku bekerja di kilang sawit nun jauh di sana... Mcm2 lauk pauk gak yang aku masak bersama Ataf tapi resepi yang aku nak kongsi dlm blog ni sangat menarik.Siapa pernah dengar Canoli? Ha...klu nak tahu Canoli ni berasal dari negara Italy..Masa tengok resepi ni kat internet, rasa cam susah aje tapi aku kata ngan Ataf, let's do it Ataf..sedap tak sedap atau tak jadi belakang kira, yang penting kita cuba..Yeay Yeay...Tak delah susah manapun and rasanya sangatlah SEDAPNYERRRRRR....Tq Ataf dearie! Klu nak tahu, kena cuba buat and rasa...confirm anak2 suka! Selamat mencuba!
Ha! Inilah rupa Canoli!

Cannoli Shells Recipe. 1) 440g tepung 2) ½ tsp garam 3) ½ tsp cinnamon 4) 85g shortening 5) 60g caster sugar 6) 20 tbsp air 7) 1 telur 8) 1 kuning telur (putih telur simpan untuk masa goreng nanti) Campurkan semua bahan sehingga semua menjadi sebati dan menjadi doh. Jangan terlebih menguli doh itu. Apabila semua bahan-bahan itu telah menjadi doh, balutkan ia dengan clear-wrap dan simpan dalam peti sejuk selama satu jam. Sementara itu, bolehlah membuat filling cannoli ini. Setelah satu jam, bahagikan doh itu kepada 4 bahagian. Mulakan dahulu dengan 1 bahagian, yang selebihnya simpan di dalam peti sejuk dahulu. Canai doh itu sehingga menjadi sgt nipis, tetapi jangan lah sampai boleh terkoyak doh itu. Potong doh itu menggunakan pisau atau bulatan besi(yg digunakan untuk membuat doh karipap). Lilitkan doh yg telah dipotong tadi ke atas tiub-tiub besi ini, dan gorengkan dalam minyak yang panas.

Tq anak-anak Umi...Yelah...Umi tak ada anak pompuan so sume kena kerah tolong Umi..he..he..







Adunan yang dah dipotong tadi dibalut pada tiub besi..

Guna kan putih telur untuk gam kan penghujung doh itu. Setelah digoreng, sejukkan di atas tisu dan tarik keluar tibu besi itu (supaya boleh digunakan lagi utk doh yg selebihnya). Piping kan cannoli filling ke dalam cannoli shell ini. Taburkan sedikit icing sugar di atas canoli yang sudah siap dipiping. #tiub-tiub besi ini boleh dibeli di kedai bakery yang terkemuka #alternative kepada tiub-tiub besi ialah tiub-tiub kayu, yang mana tidak akan cair apabila dimasukkan ke dalam minyak yang panas. #jangan biarkan putih telur yg digunakan sbg gam itu, terkena pada tiub-tiub besi ini. Sebab nanti susah utk tarik tiub-tiub besi itu keluar. #best served panas-panas.
Mencabar gak masa nak keluarkan Canoli yang baru digoreng panas panas ni..hati-hati ye...
Tq Haikal for piping the filling for Umi...
Cannoli Filling Recipe. 1) 6 tbsp custard 2) 5 tbsp air panas 3) 215g caster sugar 4) 1 tin susu cair 5) 2 sudu besar vanilla essence Campurkan custard dan air panas di dalam kuali untuk melarutkannya. Non-stick pan selalunya digunakan supaya tiada kesan-kesan hangit pada custard ini nanti. Setelah custard dilarutkan, masukkan susu cair, caster sugar dan vanilla essence. Panaskan ia sehingga menjadi pekat (mcm gula ising yg atas cupcake tu) yang membolehkan kita memasukkan ia ke dalam piping bag untuk dimasukkan ke dalam cannoli. Setelah pekat, biarkan sejuk seketika dan masukkan ke dalam piping bag dan masukkan ke dalam cannoli shell itu.

No comments:

Post a Comment