Monday 6 August 2012

Meredah Hutan bersama Kak Efa


APABILA bos suamiku, Haji Izhar memberitahu yang kami sekeluarga akan berpindah ke kilang sawit di Kota Tinggi, aku berasa agak gementar. Bisik-bisik dari kawan-kawan menyatakan tempat itu agak jauh dari bandar dan jalannya yang berbengkang-bengkok, bertanah merah serta dipenuhi hutan tebal sana-sini. Seram juga aku dibuatnya. Mujurlah ada Kak Efa di sana. Suami Kak Efa, Zainal, merupakan pengurus kilang sawit berdekatan dengan kilang sawit suamiku. Kebetulan kedua-dua kilang sawit ini adalah di bawah satu syarikat yang sama. Sesekali untuk menghilangkan bosanku, aku akan memandu ke rumah Kak Efa dan kami saling berkongsi pengalaman masing-masing terutamanya Kak Efa yang sudah pakar dalam mempengerusikan persatuan wanita di kilang sawitnya.
 Aku banyak bertanya kepada Kak Efa cara-cara untuk menjadi pengerusi serta aktiviti-aktiviti yang boleh aku buat untuk persatuan wanita di kilang sawitku pula. Selain Kak Efa, aku juga turut selalu meminta pandangan dari Kak Siti Che Din. Aku memang respect habis dengan Kak Siti ni sebab walaupun anak-anaknya ramai berderet-deret, namun Kak Siti tetap menjalankan tugasnya dengan baik sebagai pengerusi persatuan wanita di kilang sawit suaminya bekerja. Mereka berdua ini aku anggap sebagai mentorku.
Pada suatu hari, isteri pengarah suamiku, Kak Pah mahu mengadakan pertemuan bersama semua isteri-isteri pengurus kilang sawit di bawah seliaan suaminya. Sebaik sahaja tahu akan perkara tersebut, aku terus menelefon Kak Efa dan bertanya “Kak Efa, macam mana ni, Kak Efa? Ti tak pernah memandu sendirian keluar dari sini ke bandar.”

“Bukan Ti saja, akak yang dah lama di kilang sawit ni pun tak pernah keluar sendiri tanpa Enal,” balas Kak Efa.
Suami aku pula mencabar aku agar berani keluar ke bandar. “Kalau tidak, sampai bila umi tak berani, lebih-lebih lagi bila ada kecemasan,” tempelak suamiku.
Semalaman juga aku memikirkan mengenai hutan serta jambatan besar yang perlu kuredah untuk sampai ke bandar. ‘Boleh ke aku redah hutan ni dengan Kak Efa?’ fikirku lagi.
Keesokan harinya, aku dan Kak Efa bersama anak-anak kami sepakat untuk memberanikan diri menyahut cabaran suamiku itu. Aku mengambil Kak Efa dan anak-anaknya di rumahnya. Sebelum memulakan perjalanan, aku meminta agar semua orang mengangkat tangan memohon doa. Selepas membaca selawat sebanyak tiga kali , surah al-Fatihah dan surah Ayatul Kursi, aku meneruskan doaku yang berbunyi;
“Ya Allah, Ya Tuhanku, aku memohon pada-Mu agar Kau selamatkanlah perjalananku, Kak Efa dan anak-anak kami, Haikal, Haziq, Era dan Eri, selamat sampai pergi dan kembali. Elakkanlah kami dari sifat lalai, lela, cuai dan mengantuk. Selamatkanlah kami dari sebarang gangguan. Peliharalah kenderaan kami dari sebarang kerosakan dan kemalangan di tengah-tengah hutan belantara ini. Kau selamatkanlah juga pemandu lain di atas jalan raya. Kau ikatkanlah hati dan jiwa kami agar saling sayang-menyayangi, ingat-mengingati dan hormat-menghormati antara satu sama lain. Amin.”
Perjalanan yang biasanya mengambil masa satu jam telah mengambil masa dua jam setengah. Memang aku memandu dengan sangat perlahan dan mulutku sentiasa terkumat kamit membaca Bismillah setiap kali melalui selekoh. Huhuhu. Penat Kak Siti  dan anak-anaknya menunggu kami di rumah kakaknya di bandar.

Selesai pertemuan di bandar, kami pun balik semula ke kilang sawit kami tetapi bezanya kali ini, aku sudah mula berasa yakin. Syukur, alhamdulillah. Perjalanan kami pulang dilindungi oleh Allah SWT. Pengalaman meredah hutan bersama Kak Efa itu benar-benar telah mengubahku daripada seorang penakut kepada seorang yang berani. Hingga ke hari ini, aku bersyukur kerana sudah boleh memandu sendiri ke bandar untuk menguruskan pelbagai perkara tanpa perlu ditemani suamiku lagi.


Ha! cuba tengok jalan ni..Ni jalan nak menghala ke kilang sawit suami aku di Bintulu, Sarawak. 17km taw jalan macam ni! 


Alhamdullah berkat pengalaman meredah hutan bersama Kak Efa dulu, aku berjaya memandu sendiri dengan selamat bersama anak-anakku untuk masuk ke kilang suamiku. Memang arwah mak dan abah tak percaya apabila aku membawa mereka masuk ke sini. Bangga sungguh mereka dengan aku sekarang. Huhuhu. Thank you Allah SWT for all the courage that You gave to me!







No comments:

Post a Comment