Saturday 4 August 2012

Ketuk Ketuk Raya




Memang sudah menjadi kelaziman, setiap kali menjelang raya tidak kiralah Hari Raya Cina, Hari Raya Deepavali, Hari Gawai mahupun Hari Raya Aidilfitri, aku dan suami akan memulakan operasi ketuk-ketuk raya kami. Bukan Ketuk Ketuk Ramadhan Sheila Rusly tu ye.....Aku dan suami sentiasa berpegang kepada pepatah “Never forget to remember your roots”. Oleh yang demikian, aku dan suami sentiasa berusaha merapatkan jurang di antara pekerja dan majikan. Alhamdulillah jurang tersebut dapat dirapatkan melalui aktiviti-aktiviti yang kami lakukan seperti hari keluarga, hari sukan, majlis yassin, tiusyen  ibu-ibu dan anak-anak, wayang pacak, barbeku dan termasuklah ketuk ketuk raya ini.
            Aku masih ingat lagi tahun pertama semasa kami mula-mula membuat operasi ketuk-ketuk raya ini dalah ketika kami mengetuk pintu rumah pembantu rumah kami yang berbangsa India sempena Hari Raya Deepavali. Beliau begitu terkejut apabila melihat aku dan suami tiba-tiba terpacul di hadapan rumahnya. Masih terngiang-ngiang di telingaku akan jeritan Kak Puswari dek kerana terperanjat. “Ayoyo ayoyo, tuan dan puan datanglah ni jerit Kak Puswari kepada keluarganya. Jelas terbayang sinar kegembiraan di matanya kerana kesudianku dan suami masuk ke rumahnya yang tak seberapa itu. Air mata Kak Puswari bergenang-genang apabila kami mahu pulang...
            Walaubagaimanapun apabila tiba Hari Raya Aidilfitri, aku dan suami tidak dapat membuat lawatan mengejut kerana jumlah staf dan pekerja yang berbangsa Melayu agak ramai. Jadi, aku pun membuat jadual harian sepanjang Syawal. Dek kerana ghairah sangat untuk beraya, malam pertama aku bubuh 10 rumah untuk aku, suami dan anak-anak ketuk. Lawatan yang sepatutnya bermula pukul 8 malam dan berakhir pukul 10 malam berakhir pada pukul 1 pagi! Mana taknya, kesemua rumah yang kami lawati telah menyajikan kami dengan makanan berat-berat seperti nasi beriani, nasi hujan panas, nasi kerabu, ketupat, rending dan macam-macam lagi. Hampir nak pecah perut kami dibuatnya. Alhamdulillah! Bersyukur kami dengan rezeki yang dihidangkan Keesokan harinya pula, aku segera menukar kembali jadual kepada 5 buah rumah saja untuk dilawati. Suamiku berpesan kepada semua warga kilang bahawa kedatangan kami hanya untuk beramah mesra bagi mengenali mereka sekeluarga dengan lebih rapat. Namun, hampir setiap malam, kami dijamu dengan pelbagai juadah berat. Aku dan suami berasa sangat terharu dengan sambutan yang diberikan oleh mereka. Memang dapurku tidak berasap langsung kerana aku dan suami sibuk dengan operasi ketuk-ketuk raya kami.
            Apa yang aku perhatikan ialah hubungan yang semakin mesra seperti keluarga di antara majikan, staf dan pekerja yang secara tak langsung menaikkan semangat mereka untuk bekerja keras bagi menaikkan kualiti minyak kilang. Kalau Hari Raya Deepavali, kami disajikan dengan maruku, Hari Raya Aidilfitri pula kami disajikan dengan rendang dan ketupat, Hari Gawai pula kami disajikan dengan pansoh ayam atau ikan, kari ayam, cili padi garing dan sebagainya. Aku memanjatkan kesyukuran ke hadrat Ilahi kerana berpeluang merantau ke serata tempat dan berpeluang mempelajari pelbagai budaya, makanan dan perayaan. Aku berdoa kepada Allah agar sentiasa menjadikan aku dan suami sentiasa ingat akan asal usul kami ibarat resmi padi “semakin berisi, semakin menunduk”. Insyaallah…

No comments:

Post a Comment